Letihnya anak-anak kita hari ini..   Kadang-kadang kesian juga dengan anak-anak yang padat sangat aktiviti hariannya. Macam anak saya, pagi sekolah kebangsaan, petang sekolah agama, malam pula mengaji.   Jadi, kalau ada kerja sekolah tu, pandai-pandailah mereka adjust masa menyelit sana sini buat kerja sekolah. Ada masa terpaksa[…]

Read More

Bimbang anak tak pandai membaca walau umur dah 6 tahun? Saya juga mengalami kebimbangan yang sama, bila anak-anak saya yang bersekolah seawal umur 4 tahun, tapi masuk 6 tahun masih belum boleh membaca. Di mana silapnya?   3 anak lelaki, 2 saya yang mengajar sendiri mereka membaca, dan[…]

Read More

Proses mengajar anak membaca perlukan sentuhan seorang ibu?   Biarlah semahal manapun tadika yang kami masukkan, biarlah seawal 4 tahun pun mereka kami sekolahkan, anak-anak tetap perlukan sentuhan ibu untuk pandai belajar membaca.   Ammar, anak sulung, saya ambil masa 3 bulan untuk dia pandai membaca pada umur[…]

Read More

Assalamualaikum. Hari ni saya terpanggil nak berkongsi tentang perbandingan susu ibu dan susu formula. Pernah tak kita terdengar orang cakap, “bagi susu ibu tak kenyang, bagi je susu formula, lena anak tidur?”   Kalau orang-orang tua kita dulu, memang selalu cakap susu ibu ni tak kenyang lah, ibu[…]

Read More

Saya seringkali diajukan pertanyaan melalui whatsapp atau email, apakah vitamin yang perlu untuk badan letih dan lesu. Cepat je penat, balik kerja penat sampai tak boleh nak buat kerja lain dan bermain dengan anak, apatah lagi membuat kerja-kerja rumah.   Ada juga yang badan tu sampai tak larat[…]

Read More