House

Tips Menyusukan Anak Semasa Mengandung


Siapa kata mengandung tak boleh menyusukan anak? Jangan bimbang jika anak kecil anda masih belum berusia setahun dan anda telah mengandung lagi. Boleh menyusukan anak semasa mengandung, asalkan kandungan sihat dan stabil..

 

Ada ibu yang mengandung walaupun baby masih lagi beberapa bulan. Nak berhentikan menyusu, tak sampai hati. Nak teruskan, badan ibu pula tak larat kan? Namun jika anda betul-betul tekad nak menyusukan anak anda, pastikan kandungan anda sihat dan stabil, dan sebaiknya minta pandangan doktor.

 

Jika doktor sendiri maklumkan kandungan anda dalam keadaan baik, penyusuan boleh diteruskan. Namun ada beberapa keadaan di mana anda tak digalakkan meneruskan penyusuan semasa mengandung, iaitu:

  1. Ibu yang pernah mengalami keguguran
  2. Ibu pernah melahirkan anak pra matang
  3. Jika ibu mengalami sakit perut yang kuat atau pendarahan, penyusuan patut dihentikan

 

Bagi ibu yang tidak mengalami 3 masalah di atas, anda boleh meneruskan penyusuan untuk si manja anda. Berikut ialah tips untuk anda yang menyusukan anak semasa mengandung:

 

  • Jaga pemakanan dan ambil makanan berzat. Ibu yang mengandung memerlukan 200-400 kalori tambahan untuk pembesaran bayi dalam kandungan. Manakala jika anda menyusukan bayi pada masa yang sama, anda perlukan tambahan 600-700 kalori . Jadi pastikan ambil makanan seimbang yang mengandungi semua khasiat pemakanan, penting untuk bayi dan kesihatan ibu juga.
  • Apabila mengandung, puting akan berasa sedikit sakit dan sensitif bila anak melekap. Pastikan anak melekap dengan betul bagi mengelakkan puting melecet
  • Jika anda berasa kurang selesa dan tidak sihat, mual dan sebagainya pada awal kehamilan, amalkan menyusu anak anda sambil mengiring. Letakkan bantal di belakang badan anda untuk posisi penyusuan yang lebih selesa.
  • Ibu yang mengandung memang sentiasa cepat letih. Banyakkan berehat dan dapatkan rehat secukupnya. Jika perlu, minta bantuan ibu atau suami menjaga anak kecil anda selama 1-2 jam, bagi tubuh anda mendapatkan rehat secukupnya. Gunakan masa ini untuk berehat sepenuhnya atau tidur sebentar
  • Jika perlu, ambillah SUPPLEMENT semasa mengandung, lebih-lebih lagi jika anda bukan seorang yang prihatin terhadap pengambilan makanan berkhasiat. Ingat, kini anda bukan sahaja makan untuk “berdua” tetapi perlu menyediakan susu yang berkhasiat juga untuk orang “ketiga”.

 

Suplement yang dicadangkan semasa mengandung ialah SET J dan ESP. Set J penting untuk kesihatan tubuh anda, memastikan anda mendapat asid folic, zat besi dan kalsium secukupnya. Manakala ESP pula protein soya, yang membantu tubuh anda menghasilkan susu dengan lebih cepat.

 

Berikut testimoni Pn Normah yang mengandung dan menyusukan bayinya pada masa yang sama, dan sangat berpuas hati setelah mencuba set ini.

 

testi preggy n bf - 2

 

 

Alhamdulillah, suplement yang diambil memang untuk ibu, bayi dalam kandungan dan juga penyediaan susu untuk bayi. Bagi ibu-ibu di luar sana yang menyusukan anak semasa mengandung, janganlah berkira mengambil suplement ya, sebab semuanya untuk kebaikkan anda juga dan anak-anak yang anda sayang! Dan jika dah ambil set J ni, tak perlu lagi ambil vitamin yang doktor bagi, sebab set ni dah lengkap dengan zat besi, multivitamin dan asid folic yang penting untuk pembesaran bayi. 

 

Buat semua ibu mengandung yang masih menyusukan anak, syabas saya ucapkan. Jangan lupa jaga pemakanan, dapatkan rehat yang secukupnya dan jika anda mahu ambil suplement jangan segan hubungi saya seperti di bawah ya..

 

Call / Whatsupp: 019-6657 302

Email: farahshoppe@gmail.com

Add Fb saya: Farah Alias Biz untuk chatting secara langsung dengan saya

Klik Like di FanPage saya: MommyIskandar

Konsultasi percuma hanya untuk customer saya sahaja ya..

 

Penafian: Segala testimoni /penulisan tentang produk yg dikongsi di laman ini bukan bertujuan utk merawat, mencegah, mendiagnose atau menyembuhkan apa jua penyakit. Pembaca yg mengalami masalah kesihatan digalakkan mendapat nasihat dari pakar kesihatan

 

Leave a comment

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

CommentLuv badge

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

2 comments on “Tips Menyusukan Anak Semasa Mengandung

  1. Info menarik. Kalau tgh menyusukan anak tiba2 rasa perut sakit, cepat2 rujuk doktor. 🙂

  2. makasih banyak elok nian artikelnya

Copy Protected by Chetan's WP-Copyprotect.
%d bloggers like this: