House

Tips Penyusuan: Cara Maintain Penghasilan Susu


Saya sering bagitau ibu-ibu di luar sana yang penyusuan ni ibarat roda. Sekejap kita di atas, sekejap kita di bawah.. Susu juga begitu, sekejap banyak, sekejap lagi berkurang. Persoalannya, bagaimana kita nak pastikan yang susu kita sentiasa banyak?

Perkara yang paling penting, ialah ‘Back To Basic' iaitu PAM KERAP. Selagi ibu pam dengan kerap 2-3 jam sekali, selagi itulah penghasilan susu berada dalam keadaan stabil. Kenapa? Sebab badan sentiasa mendapat signal yang anak menyusu, dan selagi signal sampai pada otak, selagi itulah susu akan terhasil pada kadar sepatutnya. Jika susu anda berkurang secara tiba-tiba, cepat-cepat buat Teknik Power Pumping, untuk meningkatkan semula penghasilan susu.

Kedua, MINUM AIR KOSONG BANYAK, 3-4 L SEHARI. Banyaknya nak minum? Pertanyaan lazim para ibu.. Saya jawab mudah je.. kalau badan sendiri tak cukup air, bagaimana badan nak menghasilkan susu yang cukup untuk bayi.. Justeru ibu perlu pastikan minum air  yang cukup merupakan perkara wajib yang perlu dipatuhi selepas pam.

Ketiga, mengambil makanan seimbang.. Ibu menyusu perlukan protein, kalsium dan makanan berzat secukupnya. Tak boleh diet-diet ya. Kalau nak kurus, cukup dengan jaga pemakanan dan kurangkan makanan berlemak dan berminyak.

Keempat, rehat yang cukup dan elakkan stress. Stress memang akan mengganggu penyusuan.. jadi pastikan ibu sentiasa dalam mood yang baik dan tenang, serta mendapatkan rehat yang cukup.

Kelima, doa dan meminta pada Allah. Dia yang memberi rezeki, dan mohonlah agar dipermudahkan jalan penyusuan buat kita semua..

Sebagai bonus tambahan, ambillah Supplement Penyusuan untuk menampung kekurangan. Kekurangan di sini biasanya disebabkan ibu terlalu sibuk dan kurang mengambil makanan seimbang. Kurangnya rehat dan stress juga boleh membuatkan susu berkurang. Di sinilah fungsi supplement, kerana dengan adanya pengambilan vitamin, badan akan lebih bertenaga, kurang letih dan kurang stress. 

Kita tengok apa kata ibu yang mengamalkan supplement shaklee..

 

 

 

 

Walaupun baby dah 8 bulan, namun Pn Shima masih dapat pam 12 oz sekali pam, best kan? Pn Suziyana pula, berjaya memenuhkan peti aisnya dengan stok susu buat baby tersayang.. Nak pergi kerja pun, hati senang..

 

Untuk makluman anda, kedua-dua ibu di atas mengalamalkan Set 3M sebagai supplement harian. Untuk melihat apa itu Set 3M, sila klik DI SINI

Dan untuk melihat lebih banyak testimoni penyusuan, sila klik DI SINI

 

Untuk mencuba produk ini,sila hubungi saya di:

Call / Whatsupp: 019-6657 302

Email: farahshoppe@gmail.com

Add Fb saya: Farah Alias Biz untuk chatting secara langsung dengan saya

Klik Like di FanPage saya: MommyIskandar

 

Penafian: Segala testimoni /penulisan tentang produk yg dikongsi di laman ini bukan bertujuan utk merawat, mencegah, mendiagnose atau menyembuhkan apa jua penyakit. Pembaca yg mengalami masalah kesihatan digalakkan mendapat nasihat dari pakar kesihatan

 

Leave a comment

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

CommentLuv badge

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Copy Protected by Chetan's WP-Copyprotect.
%d bloggers like this: