House

Tips Berpuasa Dengan Mudah dan Sihat


Tips Berpuasa Dengan Mudah dan Sihat

Assalamualaikum.. kurang 2 minggu lagi kita akan menyambut Ramadhan. Dalam kegembiraan menyambut Ramadhan, jauh di sudut hati, sayu sebenarnya, memandangkan kali ini Ramadhan kita pasti berbeza dan tak sama seperti tahun-tahun sebelumnya.

 

Walaupun begitu, ibadah wajib ini tetap wajib diteruskan dengan hati terbuka walau dalam keadaan apa sekalipun. Justeru, saya nak berkongsi tips berpuasa dengan mudah dan sihat. Semoga Ramadhan ini menjadi Ramadhan terbaik buat kita, walaupun sedang menjalani PKP.

 

Tips Pertama: Jangan Tinggal Sahur

 

Sahur membantu kita berpuasa dengan mudah dan lancar. Pastikan anda mengambil makanan yang ada karbohidrat, protein, serat, vitamin dan juga mineral untuk membekalkan rasa kenyang yang lebih lama dan lambat lapar

 

Tips Kedua: Kekal Aktif dan Terhidrat. 

 

Kekal aktif bermaksud anda mampu untuk bergerak aktif seperti biasa, dan mampu menjalankan senaman ringan dan regangan.

 

Senaman baik untuk mengekalkan aliran oksigen ke seluruh badan. Anda masih boleh melakukan senaman ringan 5-10 minit walaupun sedang berpuasa. Disarankan senaman ringan ini dilakukan sebelum sahur atau 30 minit sebelum berbuka ya.

 

Kekal terhidrat ialah mencukupkan air di dalam badan, walaupun kita tidak minum hampir 12-13 jam. 70% daripada tubuh kita adalah air. Ia penting untuk menyelaraskan tubuh kita ketika berpuasa.

 

Tips ke 3: Rehat dan Tidur Mencukupi

 

Semasa Ramadhan, jadual tidur kita akan berubah kerana perlu bangun awal untuk sahur. Justeru, anda perlu pastikan yang anda masuk tidur awal, bagi memastikan dapat tidur yang mencukupi. Disarankan 7 jam tidur untuk memastikan badan segar keesokkan harinya dan dapat menjalankan aktiviti harian dengan cergas.

 

Tips ke 4: Pilih Makanan Bernutrisi

 

Sewaktu sahur dan berbuka, pastikan anda mengambil makanan yang bernutrisi. Cukupkan keperluan dalam badan kita, ada protein, mineral, vitamin dan serat. 

 

Jika keperluan badan kita tak cukup dan tidak bernutrisi, kita akan menjadi cepat lapar. Oleh itu, kita akan mula mengambil makanan ringan yang tidak berkhasiat, seterusnya menyebabkan badan kita tidak cukup tenaga, tidak sihat malahan pertambahan berat badan boleh berlaku.

 

Jika kita dapat mengekalkan nutrisi penting dalam menu harian semasa berpuasa.. berikut ialah manfaat yang dapat kita rasakan:

 

 

Sebagai seorang muslim, tentunya kita mahu berpuasa dengan cergas dan bertenaga serta mampu menjalani rutin harian seperti biasa, walaupun sedang berpuasa.

 

Untuk itu, Shaklee ada menawarkan beberapa produk yang anda boleh ambil untuk menyokong kesihatan anda sepanjang Ramadhan dan memudahkan lagi proses anda berpuasa dengan aktif dan cergas sepanjang Ramadhan.

 

Antara produk yang kami tawarkan ialah:

 

puasa dengan shaklee

 

 

1. Cinch Shake – untuk mereka yang kerap bangun sahur lewat, tapi tetap mahukan menu yang mudah, berkhasiat dan mengenyangkan. Hanya perlu shake shake sahaja dan anda dapat menikmati hidangan yang lengkap untuk anda berpuasa aktif sepanjang hari

 

2. ESP – protein yang berkhasiat dan membantu kenyang lebih lama. ESP boleh diambil bersama Cinch semasa sahur atau semasa moreh. Lazimnya ibu menyusu, individu yang gastrik dan mereka yang cepat letih masa berpuasa akan mengamalkan ESP setiap hari sepanjang Ramadhan ini

 

3. Performance Drink (PD) – ialah minuman tenaga dengan proprietari OPTI-LYTE campuran elektrolit ditambah campuran unik karbohidrat untuk memberikan tenaga yang berterusan, disamping menyokong penghidaratan optimum. Anda pasti rasa bertenaga dan sangat sesuai untuk mereka yang selalu mengalami dehidrasi.

 

4. Mealshake – multivitamin penting untuk bantu anak-anak kita kekal cergas berpuasa, tidak mudah letih dan membantu melawaskan sistem pencernaan mereka. Saya sangat sarankan anda memberi Mealshake kepada anak anda semasa bersahur, kerana pastinya anda dapat melihat mudah dan gembiranya mereka ketika berpuasa.

 

Ada beberapa produk lain yang sangat digemari dan membantu proses berpuasa kita menjadi mudah dan lancar seperti Vitalea, Vitamin C, Cinch Tea,  Herblax dan Vivix.. namun inshaAllah saya akan ceritakan yang lainnya di artikel seterusnya ya. 

 

Untuk anda yang baru nak mengamalkan Shaklee dan tak mahu banyak suplemen, jangan gusar, jangan susah hati, klik aje link whatsapp saya di bawah ni, untuk konsultasi percuma.. produk mana yang paling sesuai untuk anda semasa Ramadhan ini, dan pastinya saya akan pastikan ia berada dalam budget anda juga! Nak 1 produk je pun boleh.. 

 

Selama menyambut ketibaan Ramadhan dengan hati yang syukur dan gembira, semoga Allah panjangkan umur kita untuk bertemu dengan bulan 1000 bulan ini, inshaAllah. 

 

Jangan lupa klik link whatsapp di bawah ya!

 

Untuk mendapatkan produk ini, anda boleh menghubungi saya seperti berikut:

Call : 019-6657 302

Whatsapp: http://www.wasap.my/60196657302

Email: farahshoppe@gmail.com

Add Fb saya: Farah Alias untuk chatting secara langsung dengan saya

Klik Like di FanPage saya: MommyIskandar

Konsultasi percuma hanya untuk customer saya sahaja ya..

Untuk mendaftar ahli dan menikmati diskaun hebat bagi setiap produk Shaklee atau menjana pendapatan dengan bisnes Shaklee, sila kilk DI SINI

 

Penafian: Segala testimoni /penulisan tentang produk yg dikongsi di laman ini bukan bertujuan utk merawat, mencegah, mendiagnose atau menyembuhkan apa jua penyakit. Pembaca yg mengalami masalah kesihatan digalakkan mendapat nasihat dari pakar kesihatan

 

Leave a comment

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

CommentLuv badge

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Copy Protected by Chetan's WP-Copyprotect.
%d bloggers like this: