House

Punca Kaki Cramp Di Waktu Malam Dan Cara Mengatasinya..


Kaki cramp sering dialami oleh ibu mengandung, para atlet dan sesiapa sahaja pada waktu malam. Saya masih ingat, arwah ibu saya dulu selalu mengadu kakinya cramp, berdenyut-denyut dan sengal di waktu malam. Begitu juga mak saudara saya, kakinya sering kebas dan cramp di waktu malam. Apa puncanya ya? Mari kita lihat punca kaki cramp di waktu malam dan cara mengatasinya.. 

 

Bagaimana cramp atau kekejangan kaki ini berlaku?

 

1) Bagi ibu mengandung – lazimnya kejang otot kaki ini berlaku apabila trismester kedua, di mana rahim telah mula membesar. Kaki menjadi letih untuk membawa badan yang semakin berat menyebabkan terdedah berlakunya kejang otot ini. Selain itu, rahim yang semakin membesar ini juga memberi tekanan pada salur darah, seterusnya mengganggu perjalanan darah ke kaki. Kekurangan kalsium juga antara sebab berlakunya kejang kaki di kalangan ibu hamil.

 

2) Kejang otot pada waktu malam – berlaku disebabkan pengecutan otot yang tidak terkawal dan lazimnya terjadi pada waktu malam ketika tidur. Kesakitan yang dialami mampu mengejutkan seseorang dari tidur yang lena.. Antara puncanya ialah kurang air, posisi kaki semasa tidur yang tidak baik dan kurang kalsium dan beberapa mineral lain seperti postassium, magnesium dan sodium.

 

3) Atlet – kejang otot kaki bagi atlet pula berlaku akibat regangan yang melampau atau terseliuh. Apabila berlaku terseliuh atau regangan melampau, otot kita akan mengecut untuk memulihkan kecederaan tersebut. Namun berlakunya pengecutan yang tidak terkawal akan menyebabkan kekejangan. Selain dari itu, dehidrasi juga salah satu faktor kejang otot kaki di kalangan atlet.

 

Dah tau punca, jom kenali cara mengatasinya ya..

 

1) Bagi wanita hamil, dinasihatkan tidak berdiri atau duduk bersilang terlalu lama. Cubalah berjalan pada jarak yang dekat serta pastikan mendapat air yang mencukupi. Jika berbaring, digalakkan berbaring pada sebelah kanan untuk mengelakkan tekanan kuat pada salur darah dan saraf. Mandi air suam sebelum tidur atau tekapkan tuala suam pada kaki sebelum tidur juga boleh membantu.

 

2) Kejang otot pada waktu malam – Jika berlaku kejang otot pada waktu malam, berdiri dan berjalan pada otot yang terlibat bagi megurangkan kekejangan. Pengambilan kalsium adalah sangat penting bagi membekalkan mineral yang penting untuk tubuh anda.

 

3) Atlet – Keseimbangan mineral dalam badan sangat penting untuk seseorang atlet. Pastikan anda mengambil kalsium dan mineral serta mengamalkan air yang mencukupi. Air yang berlebihan atau berkurangan, akan menyebabkan kekejangan berlaku. Selain itu, anda boleh menyapu otot yang kejang itu dengan minyak panas, membuat sedikit urutan dan cuba  berjalan perlahan-lahan..

 

Jika dikaji antara faktor pemakanan yang penting diamalkan untuk mengelakkan masalah ini ialah dengan pengambilan kalsium dan mineral. Dan semestinya KALSIUM SHAKLEE ADALAH TERBAIK kerana kalsium shaklee mengandungi magnesium, fosforus dan vitamin D yang menyebabkannya dapat diserap ke dalam badan dengan lebih berkesan. 

 

 

Berikut ialah testimoni pengguna yang telah mencuba kalsium Shaklee.. 

 

Testimoni 1: Tiada Lagi Cramp Setiap Malam Dengan Pengambilan Kalsium Shaklee

 

 

 

Testimoni 2: Cramp Waktu Malam, Ambil Ostematrix Tidur Lena Hingga Pagi

 

 

 

Untuk melihat lebih banyak testimoni kalsium Shaklee (Ostematrix), sila klik DI SINI

 

Pada saya tak salah mencuba. Cramp atau kejang kaki memang salah satu tanda anda kurang kalsium selain keadaan anda yang mengandung mahupun anda aktif bersukan. Jika dengan mengambil kalsium ini anda dapat tidur dengan lena dan tak menahan kesakitan sepanjang malam, mengapa harus tangguhkan? Ambillah kalsium untuk diri anda sendiri mahupun hadiahkan pada yang tersayang hari ni juga. Harga? Memang berbaloi!!!

 

Untuk mencuba produk ini,sila hubungi saya di:

Call / Whatsupp: 019-6657 302

Email: farahshoppe@gmail.com

Add Fb saya: Farah Alias Biz untuk chatting secara langsung dengan saya

Klik Like di FanPage saya: MommyIskandar

Konsultasi percuma hanya untuk customer saya sahaja ya..

 

Penafian: Segala testimoni /penulisan tentang produk yg dikongsi di laman ini bukan bertujuan utk merawat, mencegah, mendiagnose atau menyembuhkan apa jua penyakit. Pembaca yg mengalami masalah kesihatan digalakkan mendapat nasihat dari pakar kesihatan

 

Leave a comment

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

CommentLuv badge

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

5 comments on “Punca Kaki Cramp Di Waktu Malam Dan Cara Mengatasinya..

  1. Azeni Ahmad on said:

    Dulu masa aktif bersukan zaman belajar, lagi kerap kena kejang kaki.
    Tapi masa tue, cuma pakai spray je untuk hilang rasa kejang tue.

    • Farah on said:

      Masa tu aktif bersukan kan Azeni.. memang perlu perhatian lebih. Walaubagaimanapun, kalsium ni perlu setiap hari, tak kiralah kita aktif bersukan atau tidak. Dan kesan kejang kaki tu akan lebih terasa apabila kita meningkat usia atau selepas mengandung beberapa kali.

  2. Sakit sangat bile kena krem. .sekali kena serentak 2 3 kali. .mmg sakit. .

  3. Farah on said:

    Salam adik Syahidah, kalau begitu syahidah boleh cuba kalsium Shaklee, harganya cuma rm 71 termasuk postage. Jika mahu, boleh telefon akak di 019-6657302 atau sms je ya.

Copy Protected by Chetan's WP-Copyprotect.
%d bloggers like this: