Perlukah Suplemen Semasa Berpuasa?   Ada orang cakap..”Orang dulu-dulu tak ambil suplemen pun.. elok je berpuasa. Orang sekarang ngada-ngada.. vitamin C lah, vitamin B lah, protein lah..”   Itu orang dulu.. dulu lain, sekarang lain..   Orang dulu makanan penuh zat. Sayuran dan buahan tak dicemari dengan baja[…]

Read More

Hari ni genap seminggu Ramadhan. Alhamdulillah, ini pengalaman menyusu anak ketika berpuasa yang ketiga bagi saya. Pastinya setiap anak ada pengalaman tersendiri kan..   Mengimbas 6 tahun dulu semasa menyusukan anak kedua saya, masa tu pertama kali merasai pengalaman menyusu anak ketika berpuasa. Tak ada persediaan, ingatkan senang[…]

Read More

Gastrik sering dijadikan penyebab untuk tidak berpuasa penuh. Pesakit gastrik sering dinasihatkan untuk mengambil makanan tepat pada masanya dan tidak skip jadual makan. Justeru, adakah pesakit gastrik boleh berpuasa?   Sebelum mengulas lebih lanjut, perlu diketahui punca gastrik dan kenapa ia terjadi. Gastrik berlaku apabila selaput dalam perut[…]

Read More

Salam Ramadhan semua.. Banyak pertanyaan yang saya terima, bagaimana nak maintain pengeluaran susu walaupun bulan puasa. Dan ramai juga ibu mengadu yang susu semakin kurang, bagaimana nak mengatasinya.. Risau sangat-sangat sedangkan stok susu yang ada semakin berkurang.. Antara TIPS yang saya boleh berikan masa  berpuasa: Banyakkan minum air[…]

Read More

Alhamdulillah.. esok kita akan berpuasa. Syukur kerana Allah masih panjangkan usia untuk bertemu Ramadhan kali ini. Bulan yang Allah himpun di dalamnya rahmah (kasih sayang), maghfirah (ampunan), dan itqun minan naar (terselamatkan dari api neraka). Mudah-mudahan kita semua dapat menjalankan ibadah puasa tahun ini dengan penuh keberkatan dan keimanan. Untuk ibu meyusu dan mengandung, bulan[…]

Read More

Sejak kebelakangan ni banyak pm yang saya terima, rata-rata berbunyi begini.. “Salam kak, susu saya cukup-cukup je, bimbang bulan puasa ni tak dapat nak supply susu secukupnya” “Salam kak, stok saya dah makin berkurang.. baby minum bertambah banyak.. Camana ya bulan puasa ni,bimbang stok tak cukup” “Salam kak,[…]

Read More

Alhamdulillah.. Syukur kerana kita diberi kesempatan dan umur yang panjang untuk bertemu sekali lagi dengan Ramadhan tahun ini. Dan syukur juga kerana kita masih merasa nikmat menyusukan anak dengan susu ibu, walaupun saya tau ramai di antara anda ibu bekerjaya, namun itu semua bukan penghalang memberi yang terbaik[…]

Read More