House

Gastrik Boleh Berpuasa?


Gastrik sering dijadikan penyebab untuk tidak berpuasa penuh. Pesakit gastrik sering dinasihatkan untuk mengambil makanan tepat pada masanya dan tidak skip jadual makan. Justeru, adakah pesakit gastrik boleh berpuasa?

 

Sebelum mengulas lebih lanjut, perlu diketahui punca gastrik dan kenapa ia terjadi. Gastrik berlaku apabila selaput dalam perut mengalami keradangan atau membengkak. Secara semulajadi sel perut menghasilkan asid hidroklorik dengan pH1 hingga 2 untuk mencernakan makanan. Apabila terlalu banyak asid dan lapisan pelindung mula terhakis, pesakit akan mula mendapat gastritis.

 

 Persoalannya, adakah pesakit gastrik boleh berpuasa?

 

Jawapannya YA, MEMANG BOLEH. Ini kerana semasa berpuasa, seluruh sistem penghadaman kita akan berehat dan rembesan asid hidroklorik dalam perut pun menurun, dan masalah sakit atau senak perut yang tinggi tidak timbul. 

 

Sebenarnya semasa berpuasa, seluruh sistem penghadaman berehat dan rembesan asid hidroklorik dalam perut menurun dan masalah sakit atau senak akibat asid perut yang tinggi berlaku.

 

Menurut Pakar Gastroenterologi, Pusat Perubatan Kelana Jaya (KJMC), Dr. Abdul Malik Jamal Buhari berkata, sakit perut semasa berpuasa bukan disebabkan gastrik tetapi tabiat pemakanan semasa berbuka. Ini kerana, ramai yang terus mengambil makanan berat semasa berbuka. Ini adalah salah dan membebankan sistem penghadaman pesakit gastrik itu sendiri.

 

Antara amalan yang patut diamalkan semasa bulan puasa ialah semasa berbuka, mulakan dengan makanan ringan seperti kurma, sedikit kuih atau buah-buahan, tunaikan solat maghrib dahulu dan selepas itu barulah ambil makanan lebih berat. Ini akan melancarkan sistem penghadaman dan membuatkan perut anda lebih selesa.

 

Pengambilan terus makanan berat semasa berbuka, makanan pedas dan berempah akan membebankan sistem penghadaman, dan menyebabkan sakit perut. Jadi kepada pesakit gastrik, berhati-hati dalam mengatur pengambilan dan jenis makanan anda, supaya gastrik anda terkawal dan boleh berpuasa dengan tenang.

 

Antara makanan yang membantu pesakit gastrik berpuasa ialah kurma, susu, yogurt, madu dan juga anda boleh mengambil mana-mana suplement yang membantu mengurangkan gastrik anda. Antaranya ialah ESP SHAKLEE, yang telah membantu salah seorang customer saya berpuasa penuh tahun lepas, Alhamdulillah..

 

 

testi ESP bantu gastrik 1

 

 

 

testi ESP bantu gastrik 2

 

 

 

Alhamdulillah, menurut Pn Mimi, sebelum ni tak pernah dapat berpuasa penuh, tetapi dengan ESP Shaklee, tiada lagi simptom gastrik yang menakutkan. Yang penting anda perlu jaga jenis pemakanan yang diambil ya.. Sahur jangan tinggal dan berbuka dengan juadah ringan dulu dan selepas solat Maghrib baru ambil makanan berat..

 

Untuk kesan yang lebih baik, kombinasi ESP + Ostematrix + B Complex sangat bagus untuk gastrik. Cubalah! Pasti anda berpuas hati.. InsyaAllah..

 

Untuk mencuba produk ini,sila hubungi saya di:

Call / Whatsupp: 019-6657 302

Email: farahshoppe@gmail.com

Add Fb saya: Farah Alias Biz untuk chatting secara langsung dengan saya

Klik Like di FanPage saya: MommyIskandar

Konsultasi percuma hanya untuk customer saya sahaja ya..

 

Atau anda juga boleh terus membuat pembelian menggunakan CARD CREDIT / DEBIT dengan klik LINK INI

 

Penafian: Segala testimoni /penulisan tentang produk yg dikongsi di laman ini bukan bertujuan utk merawat, mencegah, mendiagnose atau menyembuhkan apa jua penyakit. Pembaca yg mengalami masalah kesihatan digalakkan mendapat nasihat dari pakar kesihatan

  

 

Leave a comment

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

CommentLuv badge

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

One comment on “Gastrik Boleh Berpuasa?

  1. Pingback:Persediaan Berpuasa Dengan Shaklee

Copy Protected by Chetan's WP-Copyprotect.
%d bloggers like this: