House

Keputihan Membawa Mudarat?


Keputihan adalah cecair atau lendir yang di keluarkan oleh vagina yang dipengaruhi oleh hormon estrogen dan progesteron di dalam darah wanita.

Normalkah Kalau Ada Keputihan?

Selalu orang tertanya-tanya, keputihan ni benda normal atau ini satu jenis penyakit? Ada 2 jenis keputihan yang kita kena kenalpasti. Keputihan normal terjadi 14 hari sebelum haid. Waktu itu adalah waktu subur seorang perempuan. Hormon akan melimpah ruah untuk mempersiapkan kedatangan sperma ke dalam telur. Kiranya, keputihan itu menjadi daya penarik kepada sperma. Dan, bau keputihan yang sihat ini tidak busuk.

Keputihan yang tidak sihat pula adalah keputihan yang terjadi sepanjang masa, gatal-gatal, berbau busuk yang boleh menyebabkan kurang selesa semasa hubungan seksual.Keputihan itulah yang akan menjadi punca mandul. Biasanya, permulaan terjadi keputihan tidak sihat ini kerana kelembapan di bahagian vagina, sehingga menggalakkan pertumbuhan kulat, virus dan bakteria.

Kita sebenarnya tak boleh ambil mudah tentang perkara ini, sebab lama kelamaan, bakteria atau kulat dari vagina kita boleh menyebabkan kancer / tumor/ atau ketumbuhan rahim. Bau keputihan menjadi semakin membusuk, kadang-kadang disertai tompok-tompok darah. Lebih ketara lagi apabila kita melakukan hubungan seksual sehingga menyebabkan pendarahan. Tetapi, ianya bukan sekadar bau busuk dan gatal tetapi boleh merosakkan kilang telur, sehingga menyebabkan penyumbatan sel-sel telur dan seterusnya kemandulan.

 Tahukah anda bahawa keputihan terjadi disebabkan antara 2 sebab ini. Iaitu jangkitan bakteria seperti Bacteria Vaginosis ataupun kulat seperti Trichomoniasis dan Candida Albican.

Jika rawatan kulat ini tidak dirawat, maka kesannya akan menjadi bertambah teruk. Kulat ini mampu merebak keseluruh tubuh anda dan seterusnya jangkitan ini boleh menyerang organ-organ penting dalam badan anda.

Ini contoh gambar miss V yang telah dijangkiti kulat akibat masalah keputihan yang teruk..

 

Oleh itu, sekiranya keputihan yang tidak sihat terjadi. Silalah berjumpa dengan doktor. Setengah dari kita malu nak jumpa doktor bila berkaitan dengan masalah masalah sulit dan peribadi. 

Jika anda salah seorang wanita di luar sana yang mengalami masalah keputihan, saya amat galakkan anda ambil supplement sebagai langkah pencegahan dan merawat selagi ia belum serius. Alfalfa adalah pilihan terbaik untuk anda, kerana alfalfa membantu mengatasi masalah keputihan dan juga masalah wanita yang lain. Saya akan kongsi testimoni customer yang telah sembuh dari keputihan pada artikel akan datang ya..

Untuk konsultasi percuma, sila hubungi farahshoppe@gmail.com / 019-6657 302.. dan dapatkan harga setiap produk yanga anda beli di mommyiskandar!

Leave a comment

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

CommentLuv badge

8 comments on “Keputihan Membawa Mudarat?

  1. ananyo on said:

    as salam. sy nk tanya. bolehkah wanita mengandung mkn alfalfa ni?

    • walaikumsalam.. wanita mengandung boleh ambil alfalfa selepas mengandung 6 bulan, dengan pengambilan yang minimum. Boleh saya tau, puan mengandung berapa bulan ya?

  2. Farra Radzali on said:

    Saya tahu ttg berkesannya produk Shaklee ni…bole sy tau suplement ape yg elok utk preggy mom? End of this month ni baru 9wks…suplement utk beri kesihatan yg elok pd bdn, gud growth for baby. TQ!

    • Salam Farra.. Supplement yg bagus masa mengandung ni ialah set A iaitu vitamin C, vitamin B dan , multivitamin. Kalau dah amik set ni tak perlu ambilasid folic / obimin dr doc kerana vit B dah ada asid folic dan multivitamin tu dah dilengkapi dgn zat besi. Alhamdulillah cust yang mengandung dan bacaan Hemoglobinnya(Hb) rendah, bila ambil set ni memang nampak peningkatan.. cubalah..

  3. if org brunei nak beli mcm mana?saya tak tau kalau di brunei ada jual produk ne.

    • Salam Sarah,

      Kami boleh hantar ke Brunei, tapi bayaran postage sangat mahal. Hari tu poskan ESP sahaja, caj nya rm 70. Saya pun tak tahu jika ada pengedar di Brunei.

  4. yayang on said:

    alfalfa ni ade jual kat farmasi or kedai2 ubat x..??

  Copy Protected by Chetan's WP-Copyprotect.